Бердянська міська територіальна громада

Запорізька область, Бердянський район

09/03/2021

Рішення виконкому від 09.03.2021 № 67 «Про здійснення публічних закупівель у 2020 році»

Про здійснення публічних закупівель у 2020 році

За інформацію начальника відділу тендерних закупівель виконкому Бердянської міської ради Воровської Л.А. про здійснення публічних закупівель у 2020 році в Бердянській міській раді відділом тендерних закупівель виконкому (далі – відділ) проводилася робота щодо організації та проведення закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, а також координація публічних закупівель, що здійснювалися розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів Бердянської міської ради (далі – розпорядники), відповідно до Закону України від 25.12.2015 №922-VІІI «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), з метою забезпечення реалізації державної політики у сфері публічних закупівель шляхом досягнення максимальної економії бюджетних коштів, забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників, а також ефективного та прозорого використання бюджетних коштів.

Головною метою та пріоритетними напрямками роботи тендерних комітетів, уповноважених осіб розпорядників і відділу є дотримання принципів здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, зростання конкуренції та забезпечення прозорості у цій сфері, створення умов для ефективного функціонування системи публічних закупівель у Бердянській міській раді. Протягом року відділом здійснювався постійний моніторинг змін законодавства, своєчасне інформування розпорядників про це, публікація новин на сторінці «Головна» - «Бізнес» - «Публічні закупівлі» на офіційному сайті Бердянської міської ради. Здійснювався постійний моніторинг змін функціоналу електронної системи закупівель та відповідне інформування розпорядників.

11.03.2020 року організовано та проведено робочу зустріч із розпорядниками Бердянської міської ради стосовно внесених змін до Закону України «Про публічні закупівлі», що починають діяти 19.04.2020 року. 2 У рамках заходу було розглянуто ключові зміни в закупівлях, функціональні обов’язки уповноважених осіб та вимоги до них, нововведення у кваліфікаційних критеріях до учасників процедур закупівель та при складанні тендерної документації, а також зміни в строках оприлюднення інформації тощо. Особливу увагу було приділено особливостям організації та проведення спрощених закупівель.

Аналіз функціонування системи публічних закупівель у Бердянській міській раді в 2020 році проведено на підставі даних електронної системи закупівель Prozorro, модуля публічної аналітики bi.prozorro, єдиного вебпорталу використання публічних коштів (Є-Data), моніторингового порталу DoZorro та звітів, що надавалися розпорядниками. У звітному періоді закупівлі за бюджетні кошти здійснювали 22 розпорядники.

Усього розпорядниками організовано та проведено 269 процедур закупівель за бюджетні кошти: 173 конкурентні процедури (відкриті торги), що становить 64,5% від загальної кількості проведених процедур закупівель та 96 неконкурентних закупівель, що становить 35,5%. На одну конкурентну процедуру у середньому припадало 2,57 пропозиції, що забезпечувало достатній рівень конкуренції. Істотна кількість неконкурентних закупівель пояснюється об’єктивними причинами: двічі не відбулися відкриті торги, нагальна потреба у разі оскарження закупівлі, закупівля, що може бути здійснена виключно у певного суб’єкта.

Окремо слід зазначити, що не всі розпорядники надають до відділу інформацію щодо здійснених закупівель та укладених договорів, що ускладнює виконання покладених на відділ повноважень (управління житловокомунального господарства, відділ освіти виконавчого комітету, відділ молоді та спорту виконавчого комітету, Азовська дитяча школа мистецтв, дитячоюнацька спортивна школа, КУ «Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю» БМР), а також частково або повністю не надають до відділу на координацію проєкти тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі, вимог до предмету закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасників тощо (управління житлово-комунального господарства, відділ освіти виконавчого комітету).

Наслідками недотримання вимог законодавства в сфері публічних закупівель є скарги до Антимонопольного комітету України, моніторинги органу державного фінансового контролю та звернення громадських організацій. Протягом року було оскаржено 9 процедур закупівель, проведено 4 моніторинги та отримано 1 звернення через портал DOZORRO щодо порушень законодавства про публічні закупівлі. Як наслідок 7 тендерів було відмінено (закупівлі відділу освіти, управління житлово-комунального господарства, управління капітального будівництва, реконструкції та технічного нагляду виконавчого комітету та КНП БМР «Бердянське територіальне медичне об’єднання» (далі - КНП БМР «БТМО»). 3 Загальна річна сума бюджетних коштів, запланованих розпорядниками у звітному періоді для проведення процедур закупівель за бюджетні кошти, становила 260,5 млн грн.

За результатами проведення таких закупівель укладено договорів на загальну суму 243,9 млн грн. Сума економії бюджетних коштів протягом звітного періоду внаслідок проведення процедур закупівель склала 16,6 млн грн або 6,4% від очікуваної вартості закупівель (приклади проведення відкритих торгів з економією 50 відсотків і більше: виконавчий комітет - 50% у закупівлі «Розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бердянськ та села Азовського Бердянського району Запорізької області», відділ освіти – 65% «Частини до світильників та освітлювального обладнання (лампи)», 51% «Вогнезахисна обробка (просочування) дерев’яних конструкцій горищних приміщень», КНП БМР «БТМО» - 61% «Маска медична»). З 19.04.2020 року, в результаті змін законодавства про публічні закупівлі, були змінені вартісні пороги закупівель, що здійснюються в електронній системі закупівель та впроваджено новий вид закупівлі – спрощена закупівля. Особливістю таких закупівель, порівняно з процедурами стало: зменшення порогів до 50,0 тис. грн, впровадження інституту уповноважених осіб, зменшення періоду проведення закупівлі від дати оголошення до укладення договору, здійснення закупівлі навіть за участі одного учасника, спрощені вимоги до документації, відсутність можливості для учасників блокування закупівлі шляхом подання скарг до Антимонопольного комітету України тощо.

За період з 19.04.2020 року розпорядниками було проведено 222 спрощені закупівлі. Загальна річна сума бюджетних коштів, запланованих у цьому періоді для проведення таких закупівель, становила 31,7 млн грн, за результатами укладено договорів на загальну суму 26,4 млн грн. На одну закупівлю у середньому припадало 2,21 пропозиції, що забезпечило достатній рівень конкуренції. Сума економії бюджетних коштів протягом звітного періоду внаслідок проведення спрощених закупівель склала 5,3 млн грн або 16,7 % від очікуваної вартості таких закупівель (приклади проведення спрощених закупівель з економією 50 відсотків і більше: відділ освіти – 68% «Виготовлення проектнокошторисної документації на капітальний ремонт системи пожежної сигналізації та об’єктової системи оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій в складі місцевої автоматичної системи централізованого оповіщення закладів освіти м.Бердянськ (два лоти)», КНП БМР «БТМО» - 72% «Розробка проєктно - кошторисної документації «технічне переоснащення системи пожежної сигналізації та об'єктової системи оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій в складі місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення в будівлях КНП БМР "БТМО"», управління житлово-комунального господарства виконкому – 56% «Виготовлення проектно-кошторисної документації по об’єкту: капітальний ремонт стін житлового будинку №64-а по вул.Володимира Довганюка (вул.Орджонікідзе) в м.Бердянськ Запорізької області» ). 4 Закупівлі, що згідно з Законом можуть проводитись без застосування електронної системи закупівель відповідно до вартісних порогів, здійснювалися на конкурсній основі з метою визначення постачальників (виконавців, надавачів) товарів (робіт, послуг) за бюджетні кошти (далі - конкурси).

Так, у 2020 році було організовано та проведено 49 засідань конкурсної комісії із закупівель, розглянуто 438 питань. Загальна річна сума бюджетних коштів, запланованих розпорядниками у звітному періоді для таких закупівель, становила 47,6 млн грн. За результатами проведених конкурсів було укладено договорів на суму 46,0 млн грн бюджетних коштів, отримано економію у розмірі 1,6 млн грн або 3,4% від очікуваної вартості (в тому числі у період зменшення порогів закупівель – 230,6 тис. грн).

Особливістю закупівель 2020 року було придбання товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України відповідно до спеціального законодавства. Зазначені закупівлі здійснювались відповідно до окремого Порядку з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, та потребували від розпорядників додаткових розпорядчих рішень щодо призначення окремої уповноваженої особи, а також безумовне виконання інших специфічних вимог (обов’язкова публікація договору, інформації щодо кінцевого бенефіціара переможця закупівлі).

Перша закупівля із позначкою COVID-19 була оприлюднена розпорядниками в електронній системі закупівель 20.03.2020 року. Всього проведено 207 закупівель. Загальна річна сума бюджетних коштів, що були заплановані для проведення таких закупівель, склала 42,7 млн грн. За результатами укладено договорів на загальну суму 42,6 млн грн. Сума економії бюджетних коштів внаслідок проведення цих закупівель склала 0,1 млн грн або 0,2% від очікуваної вартості таких закупівель. Загальна економія бюджетних коштів за результатами укладених договорів розпорядників у 2020 році склало 23,6 млн грн.

Враховуючи вищевикладене, з метою виконання вимог Закону України від 25.12.2015 №922-VІІI «Про публічні закупівлі», досягнення максимальної економії та ефективності від використання коштів, підвищення конкурентоспроможності закупівель, здійснення ефективного контролю за використанням коштів структурними підрозділами виконавчого комітету, виконавчими органами Бердянської міської ради, комунальними установами, закладами, підприємствами та виконанням укладених договорів, керуючись ст. 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 91 Статуту територіальної громади міста Бердянська, виконавчий комітет Бердянської міської ради

В И Р І Ш И В: 

1. Інформацію начальника відділу тендерних закупівель виконкому Бердянської міської ради Воровської Л.А. про здійснення публічних закупівель у 2020 році в Бердянській міській раді взяти до уваги.

2. Відділу тендерних закупівель виконкому Бердянської міської ради (Воровська Л.А.):

1) Здійснювати роботу щодо координації закупівель, у тому числі шляхом перевірки правильності визначення предмету закупівлі, виду закупівлі, проєктів тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі, вимог до предмету закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасників тощо, розробити положення про здійснення закупівель в електронній системі закупівель.

2) Здійснювати моніторинг за дотриманням принципів здійснення публічних закупівель у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50,0 тис.грн без застосування електронної системи закупівель.

3) Отримувати від структурних підрозділів виконавчого комітету, виконавчих органів Бердянської міської ради, комунальних установ, закладів, підприємств Бердянської міської ради (далі – структурні підрозділи) щомісячні звіти про здійснені закупівлі (з урахуванням відмінених закупівель або таких, що не відбулися) та укладені за їх результатами договори (з урахуванням договорів, які не виконані або розірвані) з наростаючим підсумком з початку року.

4) Інформувати структурні підрозділи про зміни в законодавстві у сфері публічних закупівель.

5) Отримувати всю необхідну інформацію та документи щодо закупівель від структурних підрозділів.

3. Зобов’язати керівників структурних підрозділів виконавчого комітету, виконавчих органів Бердянської міської ради, комунальних установ, закладів, підприємств Бердянської міської ради:

1) Щомісяця до 10 числа надавати до відділу тендерних закупівель виконкому Бердянської міської ради інформацію у вигляді звітів, зазначених у підпункті 2 пункту 2 цього рішення за формою, розробленою у відділі тендерних закупівель.

2) Надавати до відділу тендерних закупівель виконкому Бердянської міської ради проєкти тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі, вимоги до предмету закупівлі, кваліфікаційні критерії до учасників, тощо для здійснення відділом координації закупівель у межах наданих повноважень.

3) Дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50,0 тис.грн,здійснювати аналіз ринку та учасників закупівель.

4) Забезпечити прозорість обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. 

5) Своєчасно надавати до відділу інформацію щодо надходження скарг, вимог, розпочатого моніторингу за процедурами закупівель, іншої необхідної інформації та документів.

4. Рішення виконавчого комітету Бердянської міської ради від 10.03.2020 №71 «Про здійснення публічних закупівель у 2019 році» зняти з контролю як таке, що виконано в цілому.

5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Божкову О.А.

Міський голова Валерій БАРАНОВ